maanantai 23. huhtikuuta 2012

Mihin merimerkit katosivat?

Liikenneviraston toimittamat syvyys- ja merimerkkitiedot poistettiin palvelujemme suurikaavaisista  rasteriaineistoistamme maaliskuun puolivälissä. Tietojen katoaminen on ihmetyttänyt etenkin Karttapaikan käyttäjiä, ja olemme saaneet aiheesta paljon kyselyitä ja palautetta. Tiedot poistettiin, koska niiden käyttöön liittyy liikenneturvallisuuteen vaikuttavia asioita eikä niitä siten voida avata ilman erityisehtoja.

Maanmittauslaitos ja Liikennevirasto ovat tehneet yhteistyötä maastotietojen ylläpidossa jo vuosia. Liikennevirasto on toimittanut Maanmittauslaitoksen maastotietokantaan merialueiden ja suurimpien järvien syvyys- ja väylätiedot, jotka ovat muun muassa painetuissa kartoissamme.

Liikennevirasto ylläpitää omia tietojaan jatkuvasti. Maastotietokantaan syvyys- ja väylätiedot päivitetään vain määrävälein tehtävän ajantasaistuksen yhteydessä eli keskimäärin 5-10 vuoden välein.

Maanmittauslaitoksen kartoilla näkyvät Liikenneviraston tiedot ovat siis tarkistamattomia ja suurelta osin vanhentuneita eikä niitä ole tarkoitettu navigointiin. Ne voivat siten aiheuttaa jopa vaaratilanteita tai onnettomuuksia vesillä liikkuville. Jokaisen vesilläliikkujan tulisi käyttää navigointiin ensisijaisesti Liikenneviraston virallisia merikarttoja, joiden laatua kontrolloidaan ja joita päivitetään jatkuvasti.

Myös Liikennevirasto on avaamassa aineistojaan

Koska tietojen käyttöön liittyy liikenneturvallisuuteen vaikuttavia asioita, on tietojen avaaminen tehtävä hallitusti. Siksi Maanmittauslaitos ja Liikennevirasto olivat yhtä mieltä, ettei maastotiedoille suunniteltu avoin käyttöoikeuslisenssi sovi merenkulkutietojen avaamiseen ja tiedot päätettiin poistaa kaikista avattavista aineistoistamme. Liikennevirasto lisensoi edelleen aineistojaan mm. kaupallisiin navigoinnin apuvälineisiin, joten senkin takia olisi ollut mahdotonta jättää niitä avattaviin Maanmittauslaitoksen aineistoihin.

Liikenneviraston toimittamat väylätiedot (väyläviiva ja kulkusyvyys) sekä merimajakat jäivät edelleen avattaviin aineistoihimme. Samoin pienempien järvien syvyystiedot säilyvät aineistoissa jatkossakin, sillä nämä tiedot saadaan maastotietokantaan Suomen ympäristökeskuksesta. Näitä aineistoja käytettäessä on syytä kuitenkin pitää mielessä, että ne on tarkoitettu antamaan yleispiirteinen kuva järven pohjanmuodoista.

Avoin data -verkkosivuilla on lueteltu maastotietokannasta poistuvat ja sinne jäävät syvyys- ja väylätiedot. Siellä on myös kartta, josta näkee mitä alueita muutos koskee.

Karttapaikalta - ja avattavista aineistoistamme - kadonneita syvyys- ja merimerkkitietoja voi katsella maksutta Paikkatietoikkunan kautta. (Karttaikkunassa Valitse karttataso: Elektroniset merikartat (ENV). Syvyyskäyrät saat näkyviin valitsemalla karttatason Tyyli: Full). Aineistoja voi käyttää myös avoimen WMS -rajapinnan kautta. Tähän liittyvät ohjeet löytyvät Paikkatietohakemistosta.




Merikartat löytyvät Paikkatietoikkunasta Liikenneverkot-teeman alta.
 
Maastotietotuotteista poistuvat syvyys- ja merimerkkitiedot saa jatkossa Liikennevirastosta. Liikennevirasto on toteuttamassa tämän vuoden aikana rajapintapalvelua, josta tiedot saa veloituksetta muun muassa viranomais-, tutkimus-, koulutus-, suunnittelu-, rakentamis- yms. yhteiskunnan yleisiin tarkoituksiin. Lisätietoja osoitteesta copyright[at]liikennevirasto.fi.

10 kommenttia:

  1. Ote syvyys- ja väylätietojen poiston perusteluista:

    "Maanmittauslaitoksen kartoilla näkyvät Liikenneviraston tiedot ovat siis tarkistamattomia ja suurelta osin vanhentuneita eikä niitä ole tarkoitettu navigointiin. Ne voivat siten aiheuttaa jopa vaaratilanteita tai onnettomuuksia vesillä liikkuville."

    Siis mitä vähemmän tietoa kartassa, sitä turvallisempaa. Samalla perustelulla tulisi kartat poistaa puhelinluetteloista - niiden mukaan navigoiminen voi aiheuttaa onnettomuuksia.

    Edvard Idman, Pellinki

    VastaaPoista
  2. Kumpi kartta on turvallisempi, uusi ilman syvyyslukuja:

    http://aijaa.com/0080310085854

    vai vanha syvyyslukuineen:

    http://aijaa.com/0040510085855

    VastaaPoista
  3. Turvallisuuteen liittyy Maanmittauslaitoksen aineistoissa olleiden syvyys- ja merimerkkitietojen osalta todella tuo vanhentuneisuus. Tiedot ovat olleet usein 5-10 vuotta vanhoja. Liikennevirasto päivittää noita aineistojaan jatkuvasti. Varmasti on turvallisempaa käyttää niitä.

    Tässä asiassa on toinenkin merkittävä näkökulma: on selvää, että kun Maanmittauslaitos avaa maastotietotuotteensa käyttöoikeuksiltaan maksuttomiksi, niissä ei voi olla aineistoja, joita niiden tuottaja itse edelleen myy.

    VastaaPoista
  4. Aivan hyvin voi myydä palveluja ja tuotteita jotka perustuvat avoimeen dataan.

    Maanmittauslaitos ja Liikennevirasto näyttää tässä kokeilevan rajojaan monopolinkaltaisen aseman luomisessa.

    Tällähän rampautetaan avoin karttadata lisensoitua heikommaksi lähteeksi.

    Jotenkin tuntuu hassulta kun nämä laitokset on verovaroilla rahoitettuja, eivätkö kansalaiset ole jo maksaneet tästä datasta sen luomishetkellä, merimerkkien asentamisen ja väylien rakentamisen yhteydessä?

    VastaaPoista
  5. Hyvin ikävää että merimerkit puuttuvat edelleen em. karttapalveluista. Jotenkin en oikein usko tuota selitystä "Ne voivat siten aiheuttaa jopa vaaratilanteita tai onnettomuuksia vesillä liikkuville". Montakohan vaaratilannetta tänä aikana on jo ehtinyt syntymään, kun nykyisissä kartoissa ei ole edes niitä "vanhentuneita" tietoja meriväylistä? Toivottavasti merkit ja syvyydet saadaan taas karttaan takaisin piakkoin. Tässä on jo yli vuosi vierähtänyt eikä asia ole näemmä edennyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämän asian voi Maanmittauslaitoksen näkökulmasta todeta hyvin yksiselitteisesti: Maanmittauslaitoksen avoimissa aineistoissa voi olla liikenneviraston merimerkit sitten kun ne ovat avointa aineistoa. Se, että koska ja miten Liikennevirasto avaa aineistojaan lisää on Liikenneviraston, Liikenne- ja viestintäministeriön ja Valtioneuvoston asia.

      Mikäli meriturvallisuusaineistojen päivittämisessä maastotietoaineistoihin ei niiden avaamisen yhteydessä tapahdu merkittävää muutosta, Maanmittauslaitoksen aineistojen käyttöehdoissa säilyy edelleen kielto käyttää niitä navigointiin vesialueilla. En tältä istumalta usko että päivitysrytmi muuttuisi merkittävästi.

      Edellinen viittaakin hyvin hankaluuteen, joka Liikennevirastolla on meriturvallisuuteen liittyvien aineistojensa avaamisessa: Liikennevirasto on vastuussa väyläalueiden tietojen oikeellisuudesta. Haveritapauksissa syyllistä etsitään usein oikeudessakin. Meriturvallisuusdatan avaaminen ei varmasti tee vastuukysymyksiä yhtään yksinkertaisemmiksi jos data avataan Maastotietoaineistojen tyyliin vapaasti kaikkeen käyttöön.

      Poista
  6. Eikö liikenneviraston tehtävänä ole liikenneturvallisuuden edistäminen? Kyllä jossain on olemassa jokin perustavaa laatua oleva vika, jos uskoo edistävänsä liikenneturvallisuutta tietoja pimittämällä.

    Liikennevirasto onkin vastuussa tietojensa oikeellisuudesta, kuten pitääkin. Ei se vastuu mihinkään katoa sillä, etteivät tiedot ole kaikkien käytössä. Eikö tavoitteena ole se, että havereilta vältytään? Kerta kaikkiaan ihmeellinen selitys...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyse on myös siitä, että Maanmittauslaitoksen avoin aineisto ei voi sisältää sellaista aineistoa, jota ei voi jakaa vapaasti.

      Liikenneviraston merikartta-aineistoa voi katsella ilmaiseksi Paikkatietoikkunassa, www.paikkatietoikkuna.fi. Klikkaa karttaikkuna > Karttatasot > Valitse sielät Liikenneverkot > ENC Merikartat.
      Klikkaa sen jälkeen Valitut tasot ja sieltä Tyyli: full.

      Poista
  7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  8. Tällä tavalla virkamieskunta oikeusministeriötä myöten kohtelee kansaa. Pitää pilkkana !

    VastaaPoista